2013. szeptember 28., szombat

Mosás vadgesztenyével

Tavaly későn olvastam egy cikket a vadgesztenyével való mosásról, de az idén még jókor kapcsoltam. Az egész családot gesztenyekeresésre buzdítottam. Az eredmény meg is látszik, vagy 5 kg gesztenyét sikerült eddig beszereznünk.
Természetesen sokféle módon használjuk majd fel. De elsőképpen mosásra használtam.
Mivel a vadgesztenye 10-15% szaponint tartalmaz, ezért az indiai mosódiót simán ki lehet váltani vele. Sőt, eleink is tudták, hogy lehet mosásra is használni, de aztán annyira civilizálódtunk, hogy ezt el is felejtettük. Szerencsére megint előtérbe kerülnek a természet kincsinek felhasználási módjai.

Szóval a mosás: egy mosáshoz 6-7 szem gesztenye elég. Lábasba teszem a zöld, tüskés burkától megszabadított gesztenyéket és felöntöm annyi vízzel, hogy bőven ellepje. A vizet felforralom, majd a lábas alatt a gázt kikapcsolom. Megvárom, míg a víz kihűl, azután késsel leszedem róla a vöröses barnás héjat. Elég pepecselős meló, a héj vastag, de lényegesen puhább lesz áztatás után. Munka közben a kezem ragacsos lett, de kézmosás után sokkal simább lett a bőröm :-) A meghámozott gesztenyéket felkockázom, majd mosózsákba teszem és mehet is a mosógépbe a ruhák közé. Ha nagyon szennyezett a ruha, akkor szódabikarbónát vagy sütőport is lehet mellé tenni. Öblítőt ugyanazt használtam, amit megszoktam. A szaponinról tudni lehet, hogy 35 C-on kezd el kiválni. Én 40 C-on szoktam a ruháinkat kimosni. 
A végeredmény megdöbbentő volt számomra is: a ruhák puhák lettek, a koszos gyerekzoknik fehérek, a színes ruhák pedig visszakapták az eredeti élénk színüket :-)
Ez az adag 2 mosásra elegendő, utána kidobom.

Gesztenye hámozásának és darabolásának folyamata


Folyékony mosószert is lehet belőle készíteni oly módon, hogy a fentiekben leírt felaprított gesztenyékhez 4x annyi vizet adok egy lábasban, majd felmelegítem és miután habzik a teteje, és szép sárga színe nem lesz, addig kevergetve főzöm. Miután kihűlt, leszűrtem és egy üvegbe töltöttem. Ugyanúgy használom, mint bármilyen más folyékony mosószert. Ez kb. 2-3 hétig áll el üvegben.  

Folyékony gesztenye mosószer a lányomnak beígért szarvas figurájával

Mivel mindkét mosási forma bevált, ezért további gesztenyevadászatra indulunk. Kislányom is élvezi a gesztenye gyűjtögetését, közben pedig hasznosan töltjük el kis családunk idejét is, hiszen mindegyikünk nagyon jól szórakozik. Lányomnak pedig gesztenyefigurákat ígértem a segítségért.
A gesztenyéket ráérő időmben megtisztítom a héjától, felkockázom és papírtörlővel kibélelt tálcán megszárítom, hogy ne legyen penészes, így kihúzom a következő évi gesztenyeszezonig.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése